History of Trappers Road
As you may know, traffic-related concerns at the corner of Trappers Road have been an ongoing issue over the past. One which I have tried to address and mitigate through different iterations of traffic calming measures. To date, however, the engineering solutions installed/proposed have only been effective to a limited extent, with the community’s desire for more sustainable measures persisting.
As a result, I requested City Staff to revisit and assess speed humps for Trappers Road. After reviewing, City Staff have verified that speed humps are implementable on this road and recommend taking next steps.
What are speed humps?
Speed humps are raised sections of the road, which are typically wider and lower than speed bumps. They are commonly used on streets where speeding is a concern and are designed to slow down traffic and improve pedestrian and cyclist safety.
Proposed locations:
City Staff have proposed two speed humps for the curve along Trappers Road.
First location: in front of 3585
Second location: in front of 3598 and 3599/3597

These locations have been chosen to be in the areas of greatest concern and to help achieve a reduction in speed. The successive placement of the speed humps would help encourage compliance with posted speed limits.
Speed hump dimensions and material
Both speed humps will measure approximately 4 metres in width and 80 millmetres in height. The length of each speed hump will vary depending on the width of the road at the respective location. The speed humps will be placed with a gap of 0.5 metres to the curb to allow for proper drainage and water flow.

The speed humps will be composed of asphalt. This material is very strong and robust to helps ensure longer service lives of the speed humps and low maintenance. Advisory speed signs will also be placed at speed humps.
Next steps
Over the course of the next few weeks, we will be gathering feedback from the community about the proposed speed humps. We would love to hear what you think about the design proposal. Please feel free to contact us before Thursday, June 19, 2025 at: Jessica.Bradley@Ottawa.ca or at 613-580-2480. It would be our pleasure to provide additional insights and further clarification.
Following the submission deadline for resident input on Thursday, June 19, 2025, the data submitted will undergo assessment. Should there be clear community consensus in support of the speed humps, the project will receive formal concurrence from the Councillor.
It will then advance to the next phase, which includes project bundling, detailed planning and preparation for final construction. The estimated timeline for full implementation for speed humps typically ranges from 12 to 18 months. As such, the earliest target for construction of the speed humps on Trappers would be in 2026.
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Dos d’âne allongés sur le chemin Trappers
Bilan de la situation sur le chemin Trappers
Comme vous le savez peut-être, depuis un certain temps, des inquiétudes persistent concernant la circulation au coin du chemin Trappers. J’ai tenté de régler le problème en recourant à plusieurs séries de dispositifs de modération de la circulation. Toutefois, jusqu’à présent, les solutions d’ingénierie apportées ont eu une efficacité limitée, et la communauté a exprimé le désir que des mesures plus durables soient mises en place.
J’ai donc demandé au personnel de la Ville d’examiner de nouveau la solution de dos d’âne allongés sur le chemin Trappers. Après cet examen, le personnel a vérifié que des dos d’âne allongés peuvent être aménagés sur ce chemin et recommande de passer aux étapes suivantes.
Que sont les dos d’âne allongés?
Les dos d’âne allongés sont des sections surélevées de la chaussée, généralement plus larges et moins hautes que les dos d’âne courts. Très souvent utilisés dans les rues où la vitesse pose problème, ils visent à ralentir la circulation et à améliorer la sécurité des piétons et des cyclistes.
Emplacements proposés
Le personnel de la Ville a proposé l’aménagement de dos d’âne allongés, de part et d’autre de la courbe (deux au total) sur le chemin Trappers.
Premier emplacement : devant le 3585
Second emplacement : devant le 3598 et les 3599/3597

Ces endroits ont été choisis, car ils se trouvent dans les secteurs les plus préoccupants, et y intervenir aidera à réduire la vitesse. À noter que la mise en place d’une série de dos d’âne allongés favoriserait le respect des limites de vitesse affichées.
Dimensions et matériau des dos d’âne allongés
Les deux dos d’âne allongés mesureront environ 4 mètres de largeur et 80 millimètres de hauteur. La longueur de chaque dos d’âne allongé variera selon la largeur de la voie à l’endroit où il est aménagé. Les dos d’âne allongés seront placés à 0,5 mètre de la bordure afin de permettre un drainage et un écoulement de l’eau adéquats.

Les dos d’âne allongés seront composés d’asphalte. Ce matériau, très solide et robuste, prolongera la durée de vie des dos d’âne allongés et réduira leur entretien. Des panneaux de vitesse conseillée seront aussi installés en amont des dos d’âne allongés.
Prochaines étapes
Au cours des prochaines semaines, nous recueillerons les commentaires de la communauté au sujet des dos d’âne allongés proposés. Nous aimerions connaître votre avis sur la proposition de conception. N’hésitez pas à communiquer avec nous, avant jeudi le 19 juin 2025, à Jessica.Bradley@Ottawa.ca ou au 613-580-2480. Nous vous fournirons avec plaisir des renseignements supplémentaires et des explications.
Après jeudi le 19 juin 2025, date jusqu’à laquelle les résidents peuvent formuler leurs commentaires, les données soumises seront analysées. Si un consensus clair se dessine entre les membres de la communauté en faveur des dos d’âne allongés, le projet recevra l’approbation officielle de la conseillère.
On passera ensuite à la prochaine étape, qui comprend le regroupement de projets, la planification détaillée et la préparation pour les travaux. On estime qu’il faut habituellement de 12 à 18 mois pour aménager des dos d’âne allongés. Ainsi, la construction des dos d’âne allongés sur le chemin Trappers ne pourrait pas être terminée

